Szkoła Podstawowa nr 1
im. Henryka Sienkiewicza w Skierniewicach

PSYCHOLOG SZKOLNY : mgr Aleksiia Shevchenko

Psycholog szkolny prowadzi szereg różnorodnych działań takich jak: diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. 
Zajmuje się także rozwiązywaniem problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły. Podejmuje również działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. Dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz organizuje wsparcie dla rodziców i nauczycieli.
 

Godziny Pracy

Poniedziałek  12.30 – 16.00 
Wtorek 8.00 – 12.30 
Środa 9.00 – 13.30  
Czwartek  8.00 – 11.30
Piątek 11.30 – 15.30

 

Konsultacje dla rodziców

Pierwsza środa miesiąca  17.00 – 19.00 

 

Zajęcia z  Naszym Psychologiem

  • najważniejszym zadaniem w pracy psychologa szkolnego są działania na rzecz prawidłowego rozwoju psychicznego dzieci przy współpracy z rodzicami, pedagogiem, wychowawcami i instytucjami świadczącymi pomoc dzieciom oraz tworzenie klimatu do prawidłowego rozwoju osobowości uczniów.

    TERAPIA PSYCHOLOGICZNA

    Jest formą dialogu pomiędzy dzieckiem, opiekunem, a terapeutą. Ze względu na specyfikę świata młodego człowieka psychoterapia dzieci i młodzieży różni się nieco od pracy z dorosłymi i wyróżnia się:

    • dostosowaniem metody pracy do etapu rozwojowego dziecka
    • stałą współpracą z rodzicami lub opiekunem
    • włączaniem w sesje zabaw terapeutycznych, ruchu, rysunku, muzyki

    Psychoterapia może pomóc dziecku w wielu obszarach jego funkcjonowania, takich jak:

    • lepsza jakość relacji z dorosłymi i rówieśnikami
    • rozwijanie świadomości swoich emocji oraz odnajdowanie bezpiecznych form ich wyrażania
    • budowanie świadomości ciała oraz obrazu siebie, które przekładają się na poczucie pewności i własnej wartości
    • pokonywanie trudności i rozwijanie własnych zasobów
    • obniżenie lęku, frustracji, agresji, nieśmiałości oraz dostęp do nowych możliwości

    Psychoterapia dzieci jest szczególnie pomocna w przypadkach:

    • występowania różnego rodzaju zaburzeń (np. emocjonalnych, zachowania, rozwojowych, więzi)
    • trudności związanych ze zmianą sytuacji życiowej dziecka (np. przeprowadzka, rozwód, choroba lub śmierć członka rodziny)
    • problemów w funkcjonowaniu dziecka w jego środowisku (np. trudności szkolne, nieśmiałość, apatia, bunt)

    Cele ogólne:

    Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego, niwelowanie zachowań społecznie niepożądanych, pokazywanie sposobów radzenia sobie w kontaktach z innymi dziećmi oraz wypracowanie tolerancji na błędy i niepowodzenia, doskonalenie umiejętności społecznych przez modelowanie zachowań

    Cele szczegółowe (w zależności od potrzeb):

    • wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa
    • obniżenie poczucia niepokoju i napięcia
    • wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności
    • kształtowanie kontaktów społecznych
    • pomoc w uwalnianiu się od zachowań niepożądanych
    • nauka umiejętności przebywania w grupie oraz opanowania umiejętności wspólnej zabawy i pracy
    • wykształcenie motywacji do komunikowania się
    • wzbudzanie zainteresowania otoczeniem
    • poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia
    • zmniejszanie i redukowanie zachowań utrudniających naukę
    • budowanie poczucia własnej wartości
    • pozytywne wzmacnianie osiągnięć
    • nauka aktywnej komunikacji jako sposób na wyrażanie emocji
    • nauka i modelowanie zachowań pożądanych
    • ćwiczenia rozwijające sferę emocjonalno- uczuciową
    • uczenie przestrzegania zasad i norm obowiązujących w sytuacjach grupowo-społecznych
    • wypracowanie tolerancji na błędy i niepowodzenia
    • uczenie zdolności przewidywania konsekwencji różnych zachowań

    ZAJĘCIA GRUPOWE DLA DZIECI PRZEJAWIAJĄCYCH TRUDNOŚCI W ZACHOWANIU

    Zajęcia grupowe mają na celu głównie: kształtowanie adekwatnej samooceny u dzieci, niwelowanie i zapobieganie agresji, rozwijanie kompetencji społecznych, współpracy oraz sposobów na radzenie sobie z silnymi emocjami: stresem, złością, lękiem. Uczniowie mają okazję ćwiczyć metody rozwiązywania konfliktów, sposoby wchodzenia w prawidłowe relacje z rówieśnikami,  uczą się rozpoznawać związki pomiędzy zachowaniem, myślami oraz emocjami swoimi i innych ludzi, a także rozwijać swój twórczy potencjał. Zajęcia mają charakter ustrukturalizowanych spotkań grupowych, na które składają się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia grupowe. Każde spotkanie ma swój cel, aktywność uczniów jest podporządkowana celom korygującym. Dzieci uczą się przez doświadczenia- grupa stanowi terytorium do nabywania nowych doświadczeń i eksperymentowania.

    Cele ogólne:

    1. rozwijanie u dzieci umiejętności  potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie oraz do rozwiązywania problemów
    2. wzmacnianie poczucia własnej wartości
    3. nauka dobrej, rozwijającej zabawy
    4. stymulacja rozwoju emocjonalnego dzieci
    5.  stworzenie okazji do przepracowania sytuacji trudnych pod katem emocjonalno-społecznym
    6. budowanie pozytywnego obrazu siebie
    7. modelowanie zachowań
    8. praktykowanie z dziećmi treningów relaksacyjnych
    9. wspomaganie rozwoju wewnętrznego
    10. uczenie sposobów radzenia sobie z uczuciem złości, obniżonego nastroju, lęku
    11. udzielanie pomocy dzieciom, które doświadczały lub doświadczają przemocy  w rodzinie
    12. odczuwają nieustający niepokój, mają trudności z nauką lub inne problemy w szkole

    ZAJĘCIA  TERAPEUTYCZNE

    – rozumiane jako  tworzenie   możliwości   odreagowywania  emocji i napięć powstających na skutek wzrastania w urazowym otoczeniu, a także na skutek niepowodzeń szkolnych i społecznych oraz uzyskanie korekcyjnych doświadczeń   emocjonalnych pozwalających na zmianę wzorców zachowań i zmianę sądów poznawczych w  trakcie uczestnictwa w zajęciach.

    Cele szczegółowe:

    1. stymulacja rozwoju emocjonalnego dzieci
    2. stworzenie okazji do przepracowania sytuacji trudnych pod katem emocjonalno-społecznym
    3. budowanie pozytywnego obrazu siebie
    4. zwiększenie poczucia własnej wartości
    5. modelowanie zachowań

    ZAJĘCIA EDUKACYJNE

    – pozwolą  zdobyć  dzieciom  wiedzę  o  problemach  będących podstawowymi i aktualnymi dla grup.

    Cele szczegółowe:

    1. wzajemne poznanie się, integracja grupy
    2. wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia
      ustalenie reguł i norm grupowych
    3. nabywanie umiejętności wyrażania uczuć
    4. rozpoznawanie emocji u siebie i innych
    5. rozwijanie umiejętności udzielania informacji zwrotnych
    6. uświadomienie sobie, że uczucia mogą się zmieniać
    7. ćwiczenie umiejętności koniecznych do wzięcia   odpowiedzialności za swoje zachowanie w kontaktach z innymi i do panowania nad tymi zachowaniami

    ZAJĘCIA ROZWOJOWE

     – oznaczają one nabywanie podczas zajęć  umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie  z  posiadanymi problemami, które  służyć będą jego rozwojowi społecznemu i osobistemu.

    Cele szczegółowe:

    1. stymulacja koncentracji uwagi
    2. stymulacja umiejętności grafomotorycznych
    3. rozwijanie twórczego myślenia
    4. stymulacja umiejętności współdziałania i współpracy
    5. analiza ćwiczonych umiejętności
    6. rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się
    7. wdrażanie do samodzielność

    Zalety pracy w grupie:

    1. większa ilość osób zachęca do wprowadzania zmian
    2. może być odpowiednikiem szerszego środowiska społecznego
    3. daje poczucie przynależności
    4. skupia dzieci mające podobne problemy

    Metody pracy: krąg, burza mózgów, socjodrama (odgrywanie ról), rundka, elementy arteterapii i muzykoterapii (w zależności od indywidualnych potrzeb), psychodrama, pantomima, gry i zabawy ruchowe oraz psychologiczna, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe, dzielenie się własnym doświadczeniem, poszukiwanie wspólnych konstruktywnych rozwiązań poprzez stosowanie różnorodnych technik

    Formy pracy: praca grupowa

    ZAJĘCIA DLA DZIECI ZDOLNYCH

    Podstawę programu stanowią metody poszukujące, w szczególności czynnościowe (najlepsze dla wykorzystania aktywności, spontaniczności i twórczości dziecka). Wymagają od dziecka uczenia się podczas działania, któremu towarzyszą różne czynności umysłowe, wykorzystują doświadczenia dziecka, angażują jego sferę intelektualną, odwołują się do wyobrażeń i wdrażają do współpracy.

    Ćwiczenia mają zróżnicowany charakter począwszy od zabaw intelektualnych, aż po różnego rodzaju formy ekspresji. Doskonalą m in.: zdolność abstrahowania, kojarzenie odległych faktów, rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne, metaforyzowanie i transformowanie.Główną oś  programu stanowią ćwiczenia rozwijające umiejętność twórczego myślenia.Zajęcia zachęcają do planowania, przewidywania i podejmowania pomysłów. Pogłębiają wiedzę dziecka, jego rozumienie, usprawniają analizę, syntezę i ocenę. Kształcą giętkość, płynność i oryginalność myślenia. Zwiększają umiejętność badania i rozwiązywania problemów.

     Cele ogólne: rozwijanie zdolności ogólnych oraz elementarnych zdolności twórczych

    Cele szczegółowe:

    1. rozwój zdolności poznawczych i  intelektualnych
    2. stymulacja inteligencji emocjonalno – społecznej
    3. umiejętność współpracy grupowej
    4. budowanie  motywacji do nauki
    5. doskonalenie technik uczenia się, zapamiętywania i koncentracji uwagi
    6. stymulacja percepcji wzrokowej i słuchowej
    7. stymulacja umiejętności grafomotorycznych
    8. rozwijanie twórczego myślenia;
    9. zwiększenie umiejętności współdziałania i współpracy
    10. wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości
    11. wywoływanie ekspresji emocji i twórczości
    12. rozwijanie myślenia twórczego 

    Przykładowy program zajęć:

    1. wykorzystywanie różnorodnych możliwości i okazji do indywidualizacji pracy w toku normalnie, powszechnie stosowanych form pracy
    2. przydzielanie trudniejszych zadań do rozwiązywania podczas pracy zbiorowej i indywidualnej
    3. stwarzanie okazji do swobodnego wyboru trudniejszych zadań i swobodnej decyzji w podejmowaniu zadań dodatkowych
    4. organizowanie pracy w małych grupach
    5. dobór grup na zajęciach pod względem poziomu możliwości i uzdolnień dzieci lub pod względem rodzaju zainteresowań
    6. stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze i krytyczne
    7. wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy i inspirowanie do korzystania z nich
    8. stopniowe zwiększanie wymagań
    9. przydzielanie dodatkowych ról mobilizujących do wysiłku intelektualnego i zaangażowania;

    Dzieci uczą się rozpoznawać własne i cudze emocje

    Spodziewanym efektem programu jest uświadomienie dzieciom jak wiele radości i satysfakcji daje twórcza praca, Uświadomienie, że każdy jest osobą zdolną do tworzenia dzieł niezwykłych i niepowtarzalnych a także uświadomienie, że warto pracować razem, że każdy posiada w sobie niezwykłe możliwości i zdolności trzeba tylko chcieć je w kimś zauważyć.

     Metody pracy: aktywizujące, integracyjne w pracy z grupą- pedagogika zabawy,  twórczość i techniki plastyczno-techniczne, zabawy rytmiczno‑ruchowo‑słuchowe, praca indywidualna, łamigłówki, zagadki, pokaz, rundka, ćwiczenia koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej i słuchowej, stymulacja umiejętności grafomotorycznych oraz ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo- ruchową i orientację przestrzenną, elementy arteterapii i muzykoterapii, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe,