Psycholog szkolny prowadzi szereg różnorodnych działań takich jak: diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów.
Zajmuje się także rozwiązywaniem problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły. Podejmuje również działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. Dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz organizuje wsparcie dla rodziców i nauczycieli.
Godziny Pracy
Poniedziałek 12.30 – 16.00
Wtorek 8.00 – 12.30
Środa 9.00 – 13.30
Czwartek 8.00 – 11.30
Piątek 11.30 – 15.30
Konsultacje dla rodziców
Pierwsza środa miesiąca 17.00 – 19.00
Zajęcia z Naszym Psychologiem
najważniejszym zadaniem w pracy psychologa szkolnego są działania na rzecz prawidłowego rozwoju psychicznego dzieci przy współpracy z rodzicami, pedagogiem, wychowawcami i instytucjami świadczącymi pomoc dzieciom oraz tworzenie klimatu do prawidłowego rozwoju osobowości uczniów.
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
Jest formą dialogu pomiędzy dzieckiem, opiekunem, a terapeutą. Ze względu na specyfikę świata młodego człowieka psychoterapia dzieci i młodzieży różni się nieco od pracy z dorosłymi i wyróżnia się:
dostosowaniem metody pracy do etapu rozwojowego dziecka
stałą współpracą z rodzicami lub opiekunem
włączaniem w sesje zabaw terapeutycznych, ruchu, rysunku, muzyki
Psychoterapia może pomóc dziecku w wielu obszarach jego funkcjonowania, takich jak:
lepsza jakość relacji z dorosłymi i rówieśnikami
rozwijanie świadomości swoich emocji oraz odnajdowanie bezpiecznych form ich wyrażania
budowanie świadomości ciała oraz obrazu siebie, które przekładają się na poczucie pewności i własnej wartości
pokonywanie trudności i rozwijanie własnych zasobów
obniżenie lęku, frustracji, agresji, nieśmiałości oraz dostęp do nowych możliwości
Psychoterapia dzieci jest szczególnie pomocna w przypadkach:
występowania różnego rodzaju zaburzeń (np. emocjonalnych, zachowania, rozwojowych, więzi)
trudności związanych ze zmianą sytuacji życiowej dziecka (np. przeprowadzka, rozwód, choroba lub śmierć członka rodziny)
problemów w funkcjonowaniu dziecka w jego środowisku (np. trudności szkolne, nieśmiałość, apatia, bunt)
Cele ogólne:
Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego, niwelowanie zachowań społecznie niepożądanych, pokazywanie sposobów radzenia sobie w kontaktach z innymi dziećmi oraz wypracowanie tolerancji na błędy i niepowodzenia, doskonalenie umiejętności społecznych przez modelowanie zachowań
Cele szczegółowe (w zależności od potrzeb):
wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa
obniżenie poczucia niepokoju i napięcia
wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności
kształtowanie kontaktów społecznych
pomoc w uwalnianiu się od zachowań niepożądanych
nauka umiejętności przebywania w grupie oraz opanowania umiejętności wspólnej zabawy i pracy
wykształcenie motywacji do komunikowania się
wzbudzanie zainteresowania otoczeniem
poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia
zmniejszanie i redukowanie zachowań utrudniających naukę
budowanie poczucia własnej wartości
pozytywne wzmacnianie osiągnięć
nauka aktywnej komunikacji jako sposób na wyrażanie emocji
uczenie przestrzegania zasad i norm obowiązujących w sytuacjach grupowo-społecznych
wypracowanie tolerancji na błędy i niepowodzenia
uczenie zdolności przewidywania konsekwencji różnych zachowań
ZAJĘCIA GRUPOWE DLA DZIECI PRZEJAWIAJĄCYCH TRUDNOŚCI W ZACHOWANIU
Zajęcia grupowe mają na celu głównie: kształtowanie adekwatnej samooceny u dzieci, niwelowanie i zapobieganie agresji, rozwijanie kompetencji społecznych, współpracy oraz sposobów na radzenie sobie z silnymi emocjami: stresem, złością, lękiem. Uczniowie mają okazję ćwiczyć metody rozwiązywania konfliktów, sposoby wchodzenia w prawidłowe relacje z rówieśnikami, uczą się rozpoznawać związki pomiędzy zachowaniem, myślami oraz emocjami swoimi i innych ludzi, a także rozwijać swój twórczy potencjał. Zajęcia mają charakter ustrukturalizowanych spotkań grupowych, na które składają się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia grupowe. Każde spotkanie ma swój cel, aktywność uczniów jest podporządkowana celom korygującym. Dzieci uczą się przez doświadczenia- grupa stanowi terytorium do nabywania nowych doświadczeń i eksperymentowania.
Cele ogólne:
rozwijanie u dzieci umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie oraz do rozwiązywania problemów
wzmacnianie poczucia własnej wartości
nauka dobrej, rozwijającej zabawy
stymulacja rozwoju emocjonalnego dzieci
stworzenie okazji do przepracowania sytuacji trudnych pod katem emocjonalno-społecznym
budowanie pozytywnego obrazu siebie
modelowanie zachowań
praktykowanie z dziećmi treningów relaksacyjnych
wspomaganie rozwoju wewnętrznego
uczenie sposobów radzenia sobie z uczuciem złości, obniżonego nastroju, lęku
udzielanie pomocy dzieciom, które doświadczały lub doświadczają przemocy w rodzinie
odczuwają nieustający niepokój, mają trudności z nauką lub inne problemy w szkole
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE
– rozumiane jako tworzenie możliwości odreagowywania emocji i napięć powstających na skutek wzrastania w urazowym otoczeniu, a także na skutek niepowodzeń szkolnych i społecznych oraz uzyskanie korekcyjnych doświadczeń emocjonalnych pozwalających na zmianę wzorców zachowań i zmianę sądów poznawczych w trakcie uczestnictwa w zajęciach.
Cele szczegółowe:
stymulacja rozwoju emocjonalnego dzieci
stworzenie okazji do przepracowania sytuacji trudnych pod katem emocjonalno-społecznym
budowanie pozytywnego obrazu siebie
zwiększenie poczucia własnej wartości
modelowanie zachowań
ZAJĘCIA EDUKACYJNE
– pozwolą zdobyć dzieciom wiedzę o problemach będących podstawowymi i aktualnymi dla grup.
Cele szczegółowe:
wzajemne poznanie się, integracja grupy
wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia
ustalenie reguł i norm grupowych
nabywanie umiejętności wyrażania uczuć
rozpoznawanie emocji u siebie i innych
rozwijanie umiejętności udzielania informacji zwrotnych
uświadomienie sobie, że uczucia mogą się zmieniać
ćwiczenie umiejętności koniecznych do wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie w kontaktach z innymi i do panowania nad tymi zachowaniami
ZAJĘCIA ROZWOJOWE
– oznaczają one nabywanie podczas zajęć umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie z posiadanymi problemami, które służyć będą jego rozwojowi społecznemu i osobistemu.
Cele szczegółowe:
stymulacja koncentracji uwagi
stymulacja umiejętności grafomotorycznych
rozwijanie twórczego myślenia
stymulacja umiejętności współdziałania i współpracy
analiza ćwiczonych umiejętności
rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się
wdrażanie do samodzielność
Zalety pracy w grupie:
większa ilość osób zachęca do wprowadzania zmian
może być odpowiednikiem szerszego środowiska społecznego
daje poczucie przynależności
skupia dzieci mające podobne problemy
Metody pracy: krąg, burza mózgów, socjodrama (odgrywanie ról), rundka, elementy arteterapii i muzykoterapii (w zależności od indywidualnych potrzeb), psychodrama, pantomima, gry i zabawy ruchowe oraz psychologiczna, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe, dzielenie się własnym doświadczeniem, poszukiwanie wspólnych konstruktywnych rozwiązań poprzez stosowanie różnorodnych technik
Formy pracy: praca grupowa
ZAJĘCIA DLA DZIECI ZDOLNYCH
Podstawę programu stanowią metody poszukujące, w szczególności czynnościowe (najlepsze dla wykorzystania aktywności, spontaniczności i twórczości dziecka). Wymagają od dziecka uczenia się podczas działania, któremu towarzyszą różne czynności umysłowe, wykorzystują doświadczenia dziecka, angażują jego sferę intelektualną, odwołują się do wyobrażeń i wdrażają do współpracy.
Ćwiczenia mają zróżnicowany charakter począwszy od zabaw intelektualnych, aż po różnego rodzaju formy ekspresji. Doskonalą m in.: zdolność abstrahowania, kojarzenie odległych faktów, rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne, metaforyzowanie i transformowanie.Główną oś programu stanowią ćwiczenia rozwijające umiejętność twórczego myślenia.Zajęcia zachęcają do planowania, przewidywania i podejmowania pomysłów. Pogłębiają wiedzę dziecka, jego rozumienie, usprawniają analizę, syntezę i ocenę. Kształcą giętkość, płynność i oryginalność myślenia. Zwiększają umiejętność badania i rozwiązywania problemów.
Cele ogólne: rozwijanie zdolności ogólnych oraz elementarnych zdolności twórczych
Cele szczegółowe:
rozwój zdolności poznawczych i intelektualnych
stymulacja inteligencji emocjonalno – społecznej
umiejętność współpracy grupowej
budowanie motywacji do nauki
doskonalenie technik uczenia się, zapamiętywania i koncentracji uwagi
stymulacja percepcji wzrokowej i słuchowej
stymulacja umiejętności grafomotorycznych
rozwijanie twórczego myślenia;
zwiększenie umiejętności współdziałania i współpracy
wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości
wywoływanie ekspresji emocji i twórczości
rozwijanie myślenia twórczego
Przykładowy program zajęć:
wykorzystywanie różnorodnych możliwości i okazji do indywidualizacji pracy w toku normalnie, powszechnie stosowanych form pracy
przydzielanie trudniejszych zadań do rozwiązywania podczas pracy zbiorowej i indywidualnej
stwarzanie okazji do swobodnego wyboru trudniejszych zadań i swobodnej decyzji w podejmowaniu zadań dodatkowych
organizowanie pracy w małych grupach
dobór grup na zajęciach pod względem poziomu możliwości i uzdolnień dzieci lub pod względem rodzaju zainteresowań
stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze i krytyczne
wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy i inspirowanie do korzystania z nich
stopniowe zwiększanie wymagań
przydzielanie dodatkowych ról mobilizujących do wysiłku intelektualnego i zaangażowania;
Dzieci uczą się rozpoznawać własne i cudze emocje
Spodziewanym efektem programu jest uświadomienie dzieciom jak wiele radości i satysfakcji daje twórcza praca, Uświadomienie, że każdy jest osobą zdolną do tworzenia dzieł niezwykłych i niepowtarzalnych a także uświadomienie, że warto pracować razem, że każdy posiada w sobie niezwykłe możliwości i zdolności trzeba tylko chcieć je w kimś zauważyć.
Metody pracy: aktywizujące, integracyjne w pracy z grupą- pedagogika zabawy, twórczość i techniki plastyczno-techniczne, zabawy rytmiczno‑ruchowo‑słuchowe, praca indywidualna, łamigłówki, zagadki, pokaz, rundka, ćwiczenia koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej i słuchowej, stymulacja umiejętności grafomotorycznych oraz ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo- ruchową i orientację przestrzenną, elementy arteterapii i muzykoterapii, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe,
X
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności