Szkoła Podstawowa nr 1
im. Henryka Sienkiewicza w Skierniewicach

Doradztwo zawodowe

W szkole podstawowej nieustannie zachęcamy uczniów do planowania swojej przyszłości zawodowej i pomagamy im w dokonaniu właściwych wyborów edukacyjnych. W tym celu oferujemy profesjonalne doradztwo zawodowe prowadzone przez doświadczonych specjalistów.

Nasi doradcy zawodowi pomagają uczniom zrozumieć swoje zainteresowania, talenty i umiejętności oraz dopasować je do różnych ścieżek kariery. Uczniowie dowiedzą się, jakie są możliwości rozwoju w różnych branżach, jakie są wymagania na różnych stanowiskach oraz jakie kierunki kształcenia są najlepsze dla ich indywidualnych potrzeb i aspiracji.

Nasi doradcy zawodowi organizują szereg warsztatów, spotkań i wykładów, które pozwalają uczniom poznać różne zawody i przemysły oraz zdobyć praktyczne umiejętności. Uczniowie mają również możliwość rozmowy z osobami z różnych środowisk zawodowych i uzyskania cennych porad od praktyków.

Współpracujemy również z wieloma placówkami edukacyjnymi, takimi jak szkoły ponadpodstawowe i uczelnie, które oferują specjalistyczne kierunki kształcenia. Nasi uczniowie mogą skorzystać z różnych programów stażowych i praktyk zawodowych, które pomogą im zdobyć cenne doświadczenie i umiejętności.

Doradztwo zawodowe w naszej szkole to nie tylko pomoc w planowaniu przyszłej kariery, ale również rozwijanie umiejętności interpersonalnych, samodzielności oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Wszystko to pozwala naszym uczniom na rozwój osobisty i zawodowy, który jest kluczowy w dzisiejszym świecie pracy.

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO w Szkole Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Skierniewicach

Ocena zapotrzebowania na WSDZ

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. WSDZ jest częścią planu wychowawczego szkoły i jest włączony do Statutu szkoły. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele oraz instytucje wspomagające proces doradczy. Uczeń przygotowany do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który zna swoje zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny i ma plany na przyszłość.

Założenia i cele WSDZ

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:

  • wybór zawodu jest procesem będącym sekwencją decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
  • na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy,
  • na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, zdolności), zainteresowania, umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości, czynniki emocjonalne, zdrowotne, a także wpływ otoczenia i aktywność własna,
  • działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy szkoły,
  • WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
  • WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.

 

Cele programu WSDZ

Celem jest przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu.

Głównym punktem jest wykazuje konieczność kształcenia u uczniów konkretnych umiejętności

niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych. Jest zobowiązaniem całej społeczności szkolnej do systematycznych oddziaływań wychowawczo – doradczych.

Cele szczegółowe

Uczniowie:

  • rozwijają umiejętności pracy zespołowej oraz kształtowania właściwych relacji społecznych,
  • wiedzą jak rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty,
  • posiadają informacje o zawodach, ofercie edukacyjnej i rynku pracy,
  • potrafią podejmować decyzje w oparciu o wiedzę o swoich zasobach,

Rodzice:

  • znają mocne i słabe strony swojego dziecka,
  • są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „pierwszych doradców”,
  • znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu,
  • znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji,
  • wiedzą, gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci,
  • angażują się w pracę doradczą szkoły

Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”,
  2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r . – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz.1304, Nr203, poz. 1966, Nr 228, poz.2258 oraz z 2004r., Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845) – dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego,
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416) nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji,
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. poz. 1675),
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013 r.).

 

Formy pracy adresowane do uczniów:

  • badanie zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety),
  • zajęcia grupowe służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych,
  • warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem,
  • udostępnianie informacji o zawodach, szkołach,
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom,
  • organizowanie wycieczek,

 

Metody stosowane w poradnictwie grupowym:

  • aktywizujące problemowe – burza mózgów, dyskusja,
  • metoda dramy – inscenizacje i odgrywanie ról,
  • metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy),
  • metody audiowizualne – filmy edukacyjne, zasoby Internetu, programy multimedialne, prezentacje multimedialne,
  • treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki,
  • techniki plastyczne, wzmacniające myślenie kreatywne, gry i zabawy,

Efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w szkole

  • kształtowanie aktywności zawodowej uczniów,
  • pomoc rodzicom i opiekunom w kształtowaniu określonych postaw i zachowań,
  • związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci,
  • dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców,
  • świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe,
  • zrozumienie mechanizmów rynku pracy,
  • świadome planowanie swoich działań,
  • świadomość ponoszenia konsekwencji złych decyzji,
  • zrozumienie roli kształcenia ustawicznego,
  • wspieranie motywacji wewnętrznej.