Szkoła Podstawowa nr 1
im. Henryka Sienkiewicza w Skierniewicach

Szkolny Rzecznik Praw Ucznia

Rzecznik Praw Ucznia

„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych,

dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,

że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych”.

 

Funkcję Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2023/2024

pełni Pani

mgr Katarzyna Lange

 

 Rzecznik przyjmuje: 

w środy w godz. 14.15 – 15.05  

gabinet psychologa szkolnego

 

Drogi Uczniu
Jeśli masz problem,
potrzebujesz rozmowy o trudnej
i niebezpiecznej  sytuacji, w której się znalazłeś;
masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
tak w ogóle chcesz pogadać……..
zapraszam.

 

Rzecznik podejmuje działania na wniosek zainteresowanego lub z własnej inicjatywy.

1. Środki działania Rzecznika:

         a. załatwianie indywidualnych skarg,

         b. sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole,

         c. udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom,

            nauczycielom),

         d. współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom

             szkolnym.

2. Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje na:

         a. wniosek ucznia,

         b. na wniosek wychowawcy ,

         c. na wniosek organów : Rady Samorządu Szkolnego, Rady Samorządu Klasowego,

            Rady  Rodziców, organu prowadzącego, Kuratora Oświaty,

         d. z własnej inicjatywy.

3. Wniosek kierowany do Rzecznika powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy

    oraz osoby, której sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy.

4. Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem ma prawo:

         a. zbadać każdą sprawę,

         b. żądać złożenia wyjaśnień przez organy działające w szkole, przez uczniów szkoły

             oraz przez wszystkie osoby zatrudnione w szkole,

         c. prowadzić postępowanie wyjaśniające.

5. Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:

         a. wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw ucznia,

         b. skierować wystąpienie do organu, organizacji, lub osoby, w których działalności

             stwierdził naruszenie praw ucznia.

6. Rzecznik formułuje opinie i wnioski co do sposobu załatwienia sprawy.

7. Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.

8. Tryb postępowania w kwestiach spornych na płaszczyźnie uczeń-uczeń:

         a. zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

         b. podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,

         c. skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego,

         d. w dalszym trybie postępowania zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,

         e. ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.

9. Tryb postępowania w kwestiach sporu na płaszczyźnie uczeń- nauczyciel:

         a. zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

         b. podjęcie mediacji ze stronami,

         c. zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,

         d. wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku

             trudności z rozstrzygnięciem sporu.

10. O czym uczeń wiedzieć powinien:
        a. Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego

            stanowią tajemnicę służbową.
        b. Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie

            dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
        c. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym

            przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
        d. Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona

            praw ucznia.

        e. Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły,

            a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.

Pamiętaj – masz też obowiązki!

11. Uczeń ma obowiązek: 

a. Przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

       systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu  szkoły.
b. Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych

    pracowników szkoły, przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności.
c. Szanowania poglądów i przekonań innych ludzi.
d. Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły,

    Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu klasowego i szkolnego.
e. Godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno

    mowy ojczystej, dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,

 f. Reprezentowania szkoły na zewnątrz zgodnie ze swoimi możliwościami

    i umiejętnościami, np. w zawodach sportowych, konkursach przedmiotów

    zawodowych itp.,

 g. Troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie

     czystości i porządku na terenie szkoły,

12. Uczniowie mają możliwość dochodzenia swych praw zwracając się do (przy

      zachowaniu podanej kolejności):

  • wychowawcy klasy,
  • pedagoga lub psychologa szkolnego (gdy przemawia za tym charakter sprawy),
  •  Rzecznika Praw Ucznia.

PAMIĘTAJ:

  • Rzecznik zapewnia całkowitą dyskrecję,
  • Rzecznik ma prawo i możliwość ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia,
  • Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji,
  • Rzecznik pełni stałe dyżury.