Rzecznik Praw Ucznia
„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych,
dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,
że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych”.
Funkcję Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2023/2024
pełni Pani
mgr Katarzyna Lange
Rzecznik przyjmuje:
w środy w godz. 14.15 – 15.05
gabinet psychologa szkolnego
Drogi Uczniu
Jeśli masz problem,
potrzebujesz rozmowy o trudnej
i niebezpiecznej sytuacji, w której się znalazłeś;
masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
tak w ogóle chcesz pogadać……..
zapraszam.
Rzecznik podejmuje działania na wniosek zainteresowanego lub z własnej inicjatywy.
1. Środki działania Rzecznika:
a. załatwianie indywidualnych skarg,
b. sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole,
c. udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom,
nauczycielom),
d. współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom
szkolnym.
2. Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje na:
a. wniosek ucznia,
b. na wniosek wychowawcy ,
c. na wniosek organów : Rady Samorządu Szkolnego, Rady Samorządu Klasowego,
Rady Rodziców, organu prowadzącego, Kuratora Oświaty,
d. z własnej inicjatywy.
3. Wniosek kierowany do Rzecznika powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy
oraz osoby, której sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy.
4. Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem ma prawo:
a. zbadać każdą sprawę,
b. żądać złożenia wyjaśnień przez organy działające w szkole, przez uczniów szkoły
oraz przez wszystkie osoby zatrudnione w szkole,
c. prowadzić postępowanie wyjaśniające.
5. Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:
a. wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw ucznia,
b. skierować wystąpienie do organu, organizacji, lub osoby, w których działalności
stwierdził naruszenie praw ucznia.
6. Rzecznik formułuje opinie i wnioski co do sposobu załatwienia sprawy.
7. Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
8. Tryb postępowania w kwestiach spornych na płaszczyźnie uczeń-uczeń:
a. zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
b. podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
c. skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego,
d. w dalszym trybie postępowania zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
e. ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.
9. Tryb postępowania w kwestiach sporu na płaszczyźnie uczeń- nauczyciel:
a. zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
b. podjęcie mediacji ze stronami,
c. zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
d. wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku
trudności z rozstrzygnięciem sporu.
10. O czym uczeń wiedzieć powinien:
a. Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego
stanowią tajemnicę służbową.
b. Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie
dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
c. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym
przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
d. Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona
praw ucznia.
e. Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły,
a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Pamiętaj – masz też obowiązki!
11. Uczeń ma obowiązek:
a. Przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły.
b. Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły, przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności.
c. Szanowania poglądów i przekonań innych ludzi.
d. Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły,
Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu klasowego i szkolnego.
e. Godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno
mowy ojczystej, dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
f. Reprezentowania szkoły na zewnątrz zgodnie ze swoimi możliwościami
i umiejętnościami, np. w zawodach sportowych, konkursach przedmiotów
zawodowych itp.,
g. Troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie
czystości i porządku na terenie szkoły,
12. Uczniowie mają możliwość dochodzenia swych praw zwracając się do (przy
zachowaniu podanej kolejności):
- wychowawcy klasy,
- pedagoga lub psychologa szkolnego (gdy przemawia za tym charakter sprawy),
- Rzecznika Praw Ucznia.
PAMIĘTAJ:
- Rzecznik zapewnia całkowitą dyskrecję,
- Rzecznik ma prawo i możliwość ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia,
- Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji,
- Rzecznik pełni stałe dyżury.